Zabrudzone reflektory to niższy poziom bezpieczeństwa. Szczególnie niebezpiecznymi porami roku są jesień i zima.
Jesienią i zimą drogi bywają silnie zanieczyszczone przez liście, deszcz i błoto. Ta brudna, wilgotna i lepka mieszanina jest podrywana z jezdni przez opony i osiada na szybach reflektorów oraz tylnych lamp. Strumień światła nie jest już w stanie odpowiednio przenikać przez zanieczyszczoną szybę, drastycznej redukcji ulega zasięg świateł, a rozpoznawanie sygnałów świetlnych staje się ogromnie utrudnione. Oznacza to wzrost niebezpieczeństwa. Dlatego niezwykle ważne jest regularne oczyszczanie elementów oświetlenia samochodu w tym okresie roku, by niepotrzebnie nie narażać siebie i innych na niebezpieczeństwo.
Badania przeprowadzone przez Politechnikę w Darmstadt wykazały, iż światła samochodu ulegają zabrudzeniu, aż w 60 proc. po zaledwie półgodzinnej jeździe w takich warunkach zanieczyszczenia nawierzchni. Warstwa nieczystości na szybach lamp pochłania tak wiele światła, że ich zasięg widoczności zmniejsza się nawet o 35 m. Oznacza to, że w niebezpiecznych sytuacjach kierowca ma do dyspozycji znacznie krótszy dystans na np. zatrzymanie pojazdu. Ponadto cząsteczki brudu rozszczepiają światło reflektorów w niekontrolowany sposób, powodując oślepianie jadących z przeciwka i jeszcze bardziej zwiększając ryzyko wypadku.
Najłatwiejszym sposobem utrzymywania reflektorów w czystości jest wykorzystywanie systemu oczyszczania reflektorów, urządzenia dostępnego obecnie w niemal wszystkich najnowszych modelach samochodów. Nabywając auto, każdy kierowca powinien zamówić to „zabezpieczenie” w wersji fabrycznej. Takie systemy oczyszczania lamp są nawet obowiązkowe w samochodach wyposażonych w ksenonowe reflektory, by zapobiec rozszczepianiu światła przez cząsteczki brudu. System oczyszczania lamp jest zwykle sprzężony ze spryskiwaczami szyby przedniej, więc kierowca nie ma możliwości zapomnienia o oczyszczeniu lamp. Kierowcy, których auta nie posiadają takiego systemu, powinni w regularnych odstępach czasu zatrzymać się i ręcznie oczyścić lampy. Ważne jest też, by od czasu do czasu oczyścić także lampy tylne, by zapobiec osłabieniu ich funkcji sygnalizacyjnych i ostrzegawczych przez zabrudzenie. Ale ostrożnie: szorstkie gąbki i szmaty mogą uszkodzić powierzchnię szyb tylnych lamp zespolonych.